In the annals of history, certain images stand out, searing themselves into our collective consciousness. One such image is that of a young Japanese boy, standing resolute and stoic, his deceased baby brother strapped to his back.
This photograph, known as “The Boy Standing by the Crematory” or “The Standing Boy of Nagasaki”, was taken in Nagasaki, Japan, in September 1945, shortly after the city had been decimated by an atomic bomb.
The photographer, Joe O’Donnell, was then working for the United States Marine Corps. He was tasked with documenting the aftermath of the bombings, a task that led him to capture this heart-wrenching moment.
The boy, about ten years old, was waiting for his turn at the crematorium. His face, as described by O’Donnell, was hard, and he bit his lower lip so hard that it shone with blood. Yet, he stood there, unmoving, watching the flames as his brother’s body was placed on the fire.
This image remained hidden for many years, stored away in a trunk among O’Donnell’s personal copies of his Nagasaki photographs. It wasn’t until 1989 that O’Donnell put together a traveling exhibit and a book, bringing this powerful image to light. His book, “Japan 1945, Images From the Trunk”, was published in Japan in 1995 and widely read.
W annałach historii wyróżniają się pewne obrazy, które zapadają w pamięć zbiorową. Jednym z takich obrazów jest młody japoński chłopiec, stojący stanowczo i spokojnie, ze swoim zmarłym braciszkiem przywiązanym do pleców.
To zdjęcie, znane jako „Chłopiec stojący przy krematorium” lub „Stojący chłopiec z Nagasaki”, zostało zrobione w Nagasaki w Japonii we wrześniu 1945 roku, wkrótce po zdziesiątkowaniu miasta przez bombę atomową.
Fotograf Joe O'Donnell pracował wówczas dla Korpusu Piechoty Morskiej Stanów Zjednoczonych. Otrzymał zadanie udokumentowania następstw zamachów bombowych, co pozwoliło mu uchwycić ten rozdzierający serce moment.
Chłopiec, około dziesięcioletni, czekał na swoją kolej w krematorium. Jego twarz, jak opisał O'Donnell, była twarda i zagryzł dolną wargę tak mocno, że błyszczała krwią. A jednak stał tam, nieruchomo, obserwując płomienie, gdy ciało jego brata było wrzucane do ognia.
Ten obraz pozostawał ukryty przez wiele lat, przechowywany w kufrze wśród osobistych kopii zdjęć O'Donnella z Nagasaki. Dopiero w 1989 roku O'Donnell zebrał objazdową wystawę i książkę, wydobywając na światło dzienne ten potężny obraz. Jego książka „Japonia 1945, obrazy z pnia” została opublikowana w Japonii w 1995 roku i cieszyła się dużym zainteresowaniem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz