ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

piątek, 13 września 2024

Zdjęcie, które 85 lat temu obiegło cały świat.

 


Zdjęcie, które 85 lat temu obiegło cały świat. 13 września 1939 roku. Młodziutka dziewczynka płacze nad zwłokami starszej siostry po bombardowaniu w Warszawie. Dziewczynki zbierały ziemniaki na polu. Zostały ostrzelane przez niemieckich lotników strzelających do ludności cywilnej z broni pokładowej... Moment uwiecznił Julien Bryan, amerykański dziennikarz: "Dziecko nigdy dotąd nie widziało śmierci i nie mogło zrozumieć, dlaczego siostra się do niej nie odzywa. – Co się stało! – krzyknęła. A potem pochyliła się, dotknęła twarzy martwej dziewczyny i cofnęła się z przerażeniem. – Och, moja piękna siostro! – załkała. – Co oni z tobą zrobili! Jesteś taka brzydka! A po paru sekundach: – Proszę, odezwij się do mnie! Proszę, proszę! Co się ze mną stanie bez ciebie! Dziecko spojrzało na nas oszołomione. Objąłem ją ramieniem i przytuliłem mocno, usiłując pocieszyć. Płakała. Płakałem i ja, płakali również dwaj oficerowie, którzy mi towarzyszyli. Co my, czy ktokolwiek, mogliśmy powiedzieć temu dziecku?" Kazimiera Mika przeżyła wojnę, zmarła w 2020 roku. Spoczęła na warszawskich Powązkach Wojskowych.
Zdjęcie

Brak komentarzy: