Plac Teatralny w Warszawie . Uruchomienie nowej linii autobusowej Plac Zbawiciela-Plac Teatralny, 29 czerwca 1928
Fot. NAC
Autobusy francuskiej marki "Somua", wchodzącej w skład koncernu Schneider-Creuzot to legenda przedwojennej komunikacji.
Oferta firmy "Somua" została wybrana z ponad 30 ofert przedłożonych do wglądu Dyrekcji Wydziału Autobusów. W pierwszej partii do Warszawy sprowadzono 11 sztuk tych autobusów ( numery taborowe od 1 do 11). Autobusy dotarły koleją w pierwszym kwartale 1928 roku. Po przeszkoleniu kierowców i dotarciu wozów, rozpoczęto ponownie eksploatować komunikację autobusową w Warszawie.
Otwarcie pierwszej linii oznaczonej literą "A" nastąpiło 29 czerwca 1928 roku . Trasa miała przebieg następujący: Pl. Teatralny, Wierzbowa, Pl. Piłsudskiego, Pl. Małachowskiego, Mazowiecka, Pl. Napoleona (obecnie Powstańców Warszawy), dalej Szpitalną, Bracką, Nowogrodzka, Kruczą i Mokotowską do Placu Zbawiciela.
Były to wówczas najnowocześniejsze autobusy świata, a pojazdy w wersji produkowanej dla Warszawy były luksusowo wyposażone w skórzane fotele i mahoniowe obicia ścian oraz sufitów (wersja paryska była dużo uboższa). Miały około 9 metrów długości. Do środka prowadziły przesuwne dwuskrzydłowe, przeszklone drzwi.
Bilet kosztował 10 groszy za przejechany kilometr, a za najdłuższy odcinek (od pętli do pętli) należało zapłacić 30 gr.
W sierpniu 1928 roku rozpoczęto budowę nowoczesnej zajezdni tramwajowej na Rakowcu przy ulicy Opaczewskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz