Inicjatorem budowy kolei był ówczesny prezes Polskiego Związku Narciarskiego i wiceminister komunikacji inż. Aleksander Bobkowski. Decyzja o budowie kolejki zapadła w lipcu 1935. Inwestorem była specjalnie powołana spółka z o.o. pod nazwą „Towarzystwo Budowy i Eksploatacji Kolei Linowej Zakopane (Kuźnice) - Kasprowy Wierch” z siedzibą w Warszawie. Udziałowcami były: Polskie Koleje Państwowe, Liga Popierania Turystyki, Polskie Biuro Podróży „Orbis” Towarzystwo Krzewienia Narciarstwa oraz gdańska stocznia. Była to pierwsza inwestycja tego typu w Polsce, a sześćdziesiąta na świecie.
Budowie kolei towarzyszyła ogromna społeczna dyskusja. Przeciwko niej protestowali działacze ochrony przyrody, towarzystwa i instytucje naukowe i turystyczne. Jednak dzięki tej realizacji zadecydowano o kolejnych inwestycjach w tym rejonie: wybudowaniu obserwatorium na Kasprowym Wierchu, tzw. ceprostrady (znad Morskiego Oka na Szpiglasową Przełęcz) czy hotelu na Kalatówkach.
fot. Budowa kolei, 1935 rok, zbiory Narodowego Archiwum Cyfrowego
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz