6 listopada 1948 roku w Gdańsku zwodowano SS "Sołdek" – pierwszy pełnomorski statek zbudowany w powojennej Polsce.
Stępkę pod "Sołdka" położono 3 kwietnia 1948 roku a wodowanie miało miejsce już 6 listopada 1948 r. Prace wykończeniowe trwały natomiast do 24 września 1949, kiedy to statek wyruszył w swój pierwszy próbny rejs. Do eksploatacji oficjalnie wszedł 21 października 1949 r.
"Sołdek" był prototypem serii 29 rudowęglowców typu B30, budowanych w latach 1949–1954 w Stoczni Gdańskiej. Jego nazwa pochodzi od Stanisława Sołdka, trasera stoczni i przodownika pracy, który wyróżnił się wyjątkowym zaangażowaniem w odbudowę przemysłu stoczniowego po II wojnie światowej. Matką chrzestną statku została jego żona, Helena Sołdek.
W trakcie 31 lat służby "Sołdek" przewiózł ponad 3,5 miliona ton ładunków, głównie węgla i rudy żelaza, zawijając do ponad 60 portów. Po wycofaniu z eksploatacji w 1980 roku, w 1985 został przekształcony w statek-muzeum. Obecnie cumuje przy nabrzeżu wyspy Ołowianki w Gdańsku, stanowiąc integralną część Narodowego Muzeum Morskiego. Jest unikatowym zabytkiem techniki okrętowej i jedynym zachowanym na świecie rudowęglowcem z napędem parowym.
"Sołdek" jest nie tylko symbolem odbudowy polskiego przemysłu stoczniowego, ale także ważnym elementem dziedzictwa morskiego Gdańska i Polski. Jego historia przypomina o determinacji i wysiłku, jakie towarzyszyły powojennej odbudowie kraju.
Zdjęcie: Michał Banach - fotograf i redaktor naczelny portalu SmartAge.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz