26 czerwca 1972 roku Fabryka Samochodów Osobowych rozpoczęła produkcję samochodu Syrena 105. Początkowo auta zjeżdżały z taśm produkcyjnych w Warszawie, ale od września 1972 roku prace montażowe przeniesiono do Bielska-Białej.
Jak donosiła Polska Agencja Prasowa „zmodernizowana Syrena ma inny układ drzwi, co jest wygodniejsze dla użytkowników, powiększone boczne szyby, przednie i tylne amortyzatory typu Armstrong oraz wyposażono ją w wiele elementów fiatowskich, jak np. mechanizmy opuszczania szyby i otwierania drzwi.” Samochód miał czterobiegową, manualną skrzynię biegów, ważył około 940 kg. Posiadał 35-litorwy zbiornik na paliwo.
Pierwsze pojazdy miały emblemat FSO. Po tym, jak FSM przejęło montaż w tym samym roku, to logo tej fabryki zostało przymocowane do maski.
W wersji „Lux”, produkowanej od 1974 roku, dźwignia zmiany biegów oraz hamulec ręczny znajdowały się pomiędzy przednimi fotelami. 105 służył jako baza dla dwóch innych modeli - Syreny R-20, która była pickupem, oraz vana – Bosto.
W 1975 roku zaczęto montować radio w specjalnie wyciętym i zaślepianym czarną atrapą otworze. Na kołach pojawiły się także ozdobne kołpaki. Samochód mógł rozpędzić się do 120 km/h.
Syrenę 105 produkowano do 1983 roku.
fot. SuperTank17/CC BY 3.0
Zanim nastał czas benzyny, czyli krótka historia elektrycznych pojazdów
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz