Marynistyka.pl - żeglarskie prezenty, dekoracje marynistyczne
MS Batory był jednym z najbardziej rozpoznawalnych i cenionych polskich transatlantyków w okresie międzywojennym oraz w dekadach powojennych. Uznawany za „najpiękniejszy polski statek pasażerski”, stanowił nie tylko symbol ambicji i aspiracji morskich II Rzeczypospolitej, lecz także stał się ważnym elementem polskiej historii morskiej w kolejnych dziesięcioleciach.
Stępkę pod budowę jednostki położono 1 maja 1934 roku w stoczni Cantieri Riuniti dell’Adriatico w Monfalcone (Włochy). Wodowanie nastąpiło 3 lipca 1935 roku, a oficjalne przekazanie armatorowi, czyli Gdynia-Ameryka Linie Żeglugowe (GAL), miało miejsce 8 kwietnia 1936 roku. MS Batory zyskał wówczas status flagowego polskiego transatlantyku. Był on bliźniaczą jednostką transatlantyku MS Piłsudski, który wszedł do służby nieco wcześniej – w 1935 roku.
Konstrukcja jednostki, łącząca elegancję z funkcjonalnością, sprawiła, że statek szybko zyskał duże uznanie wśród pasażerów. Wnętrza urządzono z rozmachem i dbałością o detale artystyczne. MS Batory, wraz z MS Piłsudskim, stanowiły wizytówkę odradzającej się Polski na międzynarodowych wodach. Popularność Batorego – zarówno wśród polskich pasażerów, jak i cudzoziemców – była na tyle duża, że GAL zdecydował się na zakup dwóch kolejnych transatlantyków: MS Sobieski oraz MS Chrobry.
Podczas II wojny światowej Batory, często określany mianem „Lucky Ship” (Szczęśliwy Statek), brał udział w wielu niebezpiecznych operacjach, w tym ewakuacjach ludności cywilnej i transporcie wojska. Dzięki sprawnej i pełnej poświęcenia załodze oraz solidnej konstrukcji, statek uniknął tragedii, której doświadczył jego bliźniak – MS Piłsudski – zatopiony w listopadzie 1939 r. w drodze z Newcastle do Australii.
Po zakończeniu wojny Batory został wyremontowany i ponownie skierowany do służby pasażerskiej. Choć świat morski bardzo się zmienił, a transport lotniczy powoli zaczynał dominować w przewozach transatlantyckich, statek wciąż przyciągał rzesze pasażerów sentymentem i renomą. Aż do końca lat 60. pozostawał jednym z najbardziej znanych statków pasażerskich w Europie.
MS Batory pływał w barwach polskiej floty handlowej do 1969 roku. Po ostatnim rejsie zacumował w Gdyni, gdzie przez jakiś czas rozważano dalsze plany co do jego przyszłości. Mimo nadziei pasjonatów i środowisk marynistycznych, chcących zachować statek jako pływające muzeum lub hotel, realia ekonomiczne przeważyły nad sentymentem. Ostatecznie 11 marca 1971 roku podpisano umowę sprzedaży jednostki na złom do Hongkongu. Tym samym zakończyła się ważna era w historii polskiej żeglugi pasażerskiej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz