lat temu - 1 marca 1933 r. otwarto do ruchu największą inwestycję kolejową II Rzeczpospolitej - magistralę węglową, która połączyła górnośląski okręg przemysłowy z portem w Gdyni .
Tego dnia na stacji kolejowej w Karsznicach uroczyście otwarto środkowy (i ostatni) odcinek magistrali z Karsznic (obecnie dzielnica Zduńskiej Woli) do Inowrocławia o łącznej długości 153 km. Zwieńczyło to trwającą od 1925 r. budowę całej magistrali ze stacji Herby Nowe do Gdyni, której całkowita długość wyniosła 479 km (uwzględniając istniejący wcześniej odcinek dwutorowej linii z Inowrocławia do Nowej Wsi Wielkiej długości 22 km).
Uroczystego otwarcia magistrali dokonał ówczesny minister komunikacji inż. Michał Butkiewicz. Wypowiedział on znamienne słowa: "Otwieram nową linię, aby te stalowe nici złączyły mocniej jeszcze Śląsk i Gdynię". Głównym budowniczym magistrali był inż. Józef Nowkuński.
Magistrala węglowa miała ogromne znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju. Umożliwiła eksport węgla w całości przez polskie terytorium (wcześniej transportowano węgiel przez teren Wolnego Miasta Gdańska) oraz dynamiczny rozwój zarówno kopalń Górnego Śląska, jak i portu w Gdyni, który pod koniec lat 30. stał się największym portem handlowym na Bałtyku.
Fot. Narodowe Archiwum Cyfrowe (1-G-3148-2; 1-G-3148-1). Mapa magistrali węglowej ze zbiorów Stacji Muzeum (Sygnatura 3265/2).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz