ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

wtorek, 30 stycznia 2024

Cykl BARWY MIASTA 600 na 600, odc. 33

 Semper Iuncti


Żydzi, czyli sokołowska diaspora za czasów Rzeczypospolitej Szlacheckiej
Do Sokołowa pierwsze rodziny żydowskie mogły przybyć już za czasów Kiszków, czyli w 2 poł. XVI w. gdyż jest o nich wzmianka z sąsiedniego Węgrowa pod rokiem 1537. Na pewno byli u nas na początku XVII w. a w okresie radziwiłłowskim stanowili już dość liczną grupę mieszkańców miasta skoro istniała w 1650 r. i bożnica, i kirkut, i w tymże samym roku Bogusław Radziwiłł wydał dla nich specjalne przywileje w których jest mowa o żydowskim cechu piwowarów 🍻. Książę 🤴 Bogusław zapewnia im swobodę handlu, szynkowania i rzemiosła. Początkowo sokołowscy Żydzi należeli do kahału węgrowskiego ale już w XVII w. powstał taki z siedzibą w Sokołowie i obejmował również potem Kosów i Sterdyń. Centrum żydowskiego osadnictwa w mieście znajdowało się na ulicy Bożniczej tj. późniejszej Magistrackiej. Ciekawostką jest fakt iż w poł. XVI w. w Rzeczpospolitej żyło 80% populacji żydowskiej świata. Skąd się u nas wzięli. Napłynęli szerokimi strumieniem z dwóch podstawowych kierunków, z Rzeszy tj. Niemiec, gdzie wzmogły się ich prześladowania oraz ze wschodu zwłaszcza w stuleciu siedemnastym, m.in wynik wojen kozackich i moskiewskich. W XVII w. w Sokołowie Żydzi zajmowali się krawiectwem, kusmierstwem byli piekarzami, woźnicami, kramarzami, handlarzami. Docierali na targi i jarmarki nie tylko do większych miast Polski ale też do Gdańska, Królewca, Wrocławia ba nawet do Berlina. W Sokołowie przywileje potwierdzili im Krasińscy, dbali o nich Ogińscy. W 1765 r. Kahał żydowski liczył 1467 Żydów, z czego 587 osób mieszkało w samym Sokołowie, pozostali w Kosowie 221 i Sterdyni 88. Pomimo, że ich liczba nieco zmniejszyła się w 1790 r. bo wyniosła dla całej gminy 1176 to w Sokołowie wzrosła do 658 mieszkańców, zamieszkałych w 76 domach. Wbrew obiegowej opinii Żydzi nie byli taką zwartą i jednolitą grupą jak to się może niektórym wydawać. Przede wszystkim byli wśród nich i ci bogaci i ci bardzo biedni. Oprócz tego trwająca setkami lat diaspora doprowadziła do zróżnicowania co było powodem często izolacji we wrogim otoczeniu. Nawet w samej wyznawanej przez nich religi pojawiły się bardzo poważne rozdźwięki. W źródłach do historii Sokołowa też mamy wzmiankę o tym że w mieście oprócz Żydów wyznawców judaizmu rabinicznego, czyli talmudystów pojawili się Karaimowie korzeniami pochodzący z Azji i wschodu Europy tj. Krymu i terenów Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz Rosji i Ukrainy dawnego ruchu misjonarskiego z VIII w. bazującego przed wszystkim na Torze i odrzucającego Talmud. W XVII i XVIII w. na Kresach wschodnich i południowych Rzeczypospolitej zrodził się kolejny ruch religijny Chasydów z cydykami pełen mistycyzmu i mesjanizmu docierając też do Sokołowa i nie mogły go zatrzymać klątwy rzucane w latach 1772 - 1796 przez rabinów.


Brak komentarzy: