ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

niedziela, 4 października 2020

Orient Express.

 #wydarzenie #historyczne

04.10.1883 r.
W swój pierwszy kurs wyruszył pociąg Orient Express.
Orient Express to nazwa chyba najsłynniejszego w dziejach ludzkości pociągu pasażerskiego. Odwieczny symbol luksusu, postępu technologicznego i niebywałej przygody w czasie podróży przez największe miasta Europy. Jak wyglądały początki Orient Expressu? Dlaczego na stałe zapisał się on na kartach historii? W jaki sposób potoczyły się jego dalsze losy? Zobacz najciekawsze fakty dotyczące legendarnego połączenia kolejowego!
W dzisiejszych czasach podróż z jednego krańca Europy na drugi nie robi większego wrażenia. Dosłownie w kilka godzin jesteśmy w stanie przedostać się do różnych krajów, nie wydając na ten cel zawrotnych pieniędzy. Dawniej jednak tego typu wyprawa była sporym przedsięwzięciem. Nic zatem dziwnego, że uruchomienie trasy kolejowej z Paryża do Konstantynopola wywoływało w XIX wieku ogromne emocje. Stworzenie linii Orient Express niemal od razu stało się wydarzeniem bez precedensu, które na zawsze przeszło do historii. Przez wiele lat pociągi te uchodziły za symbol luksusu, na który pozwolić mogli sobie tylko nieliczni. Orient Express słynął nie tylko z niezwykle długiej trasy (ponad 2800 kilometrów), ale również doskonałej kuchni, wagonów o wysokim standardzie i wykwalifikowanej obsłudze.
Początek:
Orient Express wystartował po raz pierwszy 4 października 1883 roku z Paryża. Jego stacją docelową był Konstantynopol, jednak by dostać się do tego miasta, pasażerowie musieli liczyć się z przesiadką. Ta następowała w rumuńskim Giurgiu, gdzie podróż była kontynuowana promem do Ruse w Bułgarii. Tam następnie czekał podstawiony inny pociąg, który zmierzał już do końcowej stacji. Cztery lata później po raz pierwszy udało się dostać do Konstantynopolu bez przesiadek. Orient Express jechał wówczas przez Strasburg, Monachium, Wiedeń, Budapeszt oraz Bukareszt.
Po I wojnie światowej:
W okresie pierwszej wojny światowej Orient Express nie wyruszał w trasę. Już rok po zakończeniu tego wielkiego konfliktu zbrojnego pociąg wystartował z Paryża do Konstantynopolu inną trasą, która przebiegała przez najdłuższy wówczas tunel - Simplon, znajdujący się w masywie Monte Leone. Linia ta biegła przez następujące miasta – Paryż, Lozanna, Mediolan, Wenecja, Belgrad i Sofia. Równocześnie funkcjonowała trasa wiodąca m.in. przez Berlin i Wiedeń.
Lata 30. XX wieku to złote czasy Orient Expressu. W roku 1930 uruchomiono trasę z Londynu do Aten, przez Paryż, Zurich, Inssbruck, Budapeszt i Belgrad. Linię tę nazwano Arlberg Orient Express. Zarówno to połączenie jak i te wcześniej wspomniane funkcjonowały do wybuchu II wojny światowej. Wszystkie one zostały wznowione wraz z końcem działań wojennych, w roku 1945 i funkcjonowały przez kolejne 17 lat.
Spadek popularności:
Rozwój technologiczny oraz spadek zainteresowania Orient Expressem sprawił, że trasy stopniowo zaczynały być skracane. W roku 1977 utworzono połączenie Paryż-Budapeszt, które z przerwami utrzymało się do 2001 roku. Ze stolicy Francji w roku puszczono następnie pociąg do Wiednia, ale ten utrzymał się raptem przez 6 lat. Od 2007 do 2009 funkcjonował Orient Express na trasie Strasburg-Wiedeń. Od roku 1982 marka i oryginalne składy z lat 20. i 30. należą do firmy Venice-Simplon. Przedsiębiorstwo uruchamia sporadycznie kilka połączeń np. na trasie Londyn-Rzym.

Brak komentarzy: