ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

wtorek, 27 października 2020

Operacja „Sea Horse”

 Lipiec 1945 roku.

Był to brytyjski „wkład w amerykańską Operację „Lusty”, do której oddelegowano lotniskowiec HMS Reaper. Operacja „Lusty” rozpoczęła się 22 kwietnia 1945 roku. Była przeprowadzania siłami amerykańskiego wywiadu wojskowego i miała na celu pozyskanie zawansowanej niemieckiej techniki wojennej. Specjaliści biorący udział w tej operacji byli przezywani „Watsons Whizzers” – na cześć ich dowódcy pułkownika Harolda E. Watson, który był pilotem testowym w bazie Wright Field. W trakcie Operacji „Lusty” Amerykanie pozyskali 16 280 egzemplarzy uzbrojenia, wyposażenia technicznego i innych artefaktów tajnej niemieckiej techniki (w sumie uzbierało się tego 6200 ton). Cały ten sprzęt został przetransportowany do Cherbourga w celu wyekspediowania do USA. Tam właśnie 12 lipca zawinął HMS Reaper, który miał przetransportować na pokładzie pozyskane niemieckie samoloty. Oprócz samolotów i wyposażenia lotniczego, HMS Reaper miał również zabrać w rejs personel wojskowy i cywilny zatrudniony przy Operacji „Lusty”. W porcie czekał już amerykański frachtowiec klasy Liberty: „Richard J. Gatling”, w którego ładowniach umieszczono pozostałe rzeczy pozyskane w trakcie „Lusty”. Załadunek został ukończony 19 lipca 1945 i tego dnia HMS Reaper opuścił Cherbourg. Na jego pokładzie znalazło się:
10 Me 262s
5 Focke-Wulf 190 Fs
4 Focke-Wulf 190 Ds
1 Focke-Wulf Ta 152
4 Arado Ar 234s
3 Heinkel He 219s
3 Messerschmitt Bf 109s
2 Dornier Do 335s
2 Bücker Bü 181s
1 Doblhoff WNF 342
2 Flettner Fl 282s
1 Junkers Ju 88 G
1 Junkers Ju 388
1 Messerschmitt Bf 108
1 North American P-51 Mustang
Co najmniej jeden Horten “latające skrzydło”, wraz z prawie kompletnym silnikiem Jumo 004 który napędzał prototyp Ho 229 V3.
Samoloty zostały specjalnie przygotowane do podróży morskiej. Pokryto je olejem antykorozyjnym i owinięto płachtami wodoodpornej. tkaniny
HMS Reaper dotarł do portu w Nowym Jorku 31 lipca 1945 roku i zacumował przy nabrzeżu nr 14. Samoloty zostały przeładowane na barki i przetransportowane do Ford Field i dalej do ośrodków testowych USAAF.
Brytyjczycy otrzymali w ramach „zapłaty” 5 Me 262.

Brak komentarzy: