ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

wtorek, 4 lutego 2025

M/S Kruszwica

 MARYNARZE ŚWIATA , RYBACY , ŻEGLARZE - Fishermen and seamen worldwide

Z Naszej Szczecińskiej Stoczni..
M/S Kruszwica
Okresy eksploatacji 1961-1986 PLO w latach 1962- 1969 przekazany do PŻM
Działalność Przewozy ładunków drobnicowych na trasach daleko wschodnich i morzu Śródziemnym, zaopatrywanie innych statków. W czasie działalności w PŻM przewozy ładunków po Morzu Bałtyckim i Północnym.
Drobnicowiec MS ”Kruszwica”
Rok budowy 1961
Stocznia Szczecińska im A. Warskiego
Typ Sz.B-55/13
Nośność 5975 TDW
Długość 123,9m
Szerokość 16,5m
Zanurzenie 6,6m
Napęd silnik spalinowy 3606 kw
Prędkość 15,5W
Ilość miejsc pasażerskich 4
Statek przez ćwierć wieku był ”ambasadorem” Kruszwicy pływając po morzach i oceanach świata. Matką chrzestną „Kruszwicy” została Pani Głombska żona Józefa Głombskiego dyrektora ówczesnej Szkoły Zawodowej w Kruszwicy. Napawał dumą wszystkich kruszwiczan. O naszym statku było szczególnie głośno przed świętami. Prasa donosiła, że do Gdyni zawinął drobnicowiec MS „Kruszwica” z ładunkiem owoców cytrusowych. W początku lat osiemdziesiątych marynarze naszego statku podnieśli rozbitków z zatoki Biskajskiej. Uratowanym na pewno nazwa Kruszwica pozostanie w pamięci do końca życia. Co jakiś czas miesięcznik „Morze” zamieszczał spis wszystkich jednostek pływających naszych armatorów. W spisie z 1987 zabrakło ”Kruszwicy”, którą sprzedano rok wcześniej prawdopodobnie do Brazylii. Dalsze losy można sobie tylko wyobrazić. Pływała do czasu, kiedy to pocięto ja na ”żyletki”. Statek nie doczekał się swojego następcy co gorsze zaczynał się wtedy okres znikania polskiej bandery z mórz i oceanów świata.

Brak komentarzy: