Lukstorpeda o nowoczesnym aerodynamicznym kształcie
„W celu usprawnienia i przyśpieszenia ruchu na niektórych liniach wprowadziło Ministerstwo Komunikacji wagony motorowe. Pozwoliły one na znaczne zmniejszenie czasu przejazdu, wykazały poważne zalety w eksploatacji. Na polskich kolejach używane są wagony motorowe różnych typów i konstrukcji, a w ostatnich latach rozwinęła się krajowa produkcja wagonów motorowych. (...) Szczególną wziętością cieszą się wagony motorowe na liniach o wybitnym znaczeniu turystycznym. Rzesze turystów korzystają chętnie z nader wygodnej i szybkiej komunikacji „motorówkami”. Zwłaszcza na linii Kraków-Zakopane kursują liczne wagony motorowe tzw. „lux-torpedy”.
"20-lecie komunikacji w Polsce odrodzonej 1918-1939, 1939"
W Pierwszej Fabryce Lokomotyw w Polsce S.A Zakłady w Chrzanowie wyprodukowano w 1935 r. na bazie planów wagonu zakupionego od firmy Austro-Daimler-Puch pięć egzemplarzy polskiej udoskonalonej wersji lukstorpedy. Jedna z nich ustanowiła rekord szybkości na trasie Kraków-Zakopane: 2 godz. 18 min. Polskie lukstorpedy wyposażono w 2 silniki Diesla, dzięki czemu rozwijały szybkość 115 km/godz. (większą niż oryginał), zabierały 48 lub 52 pasażerów i miały bardzo dobrze wyciszone wnętrze. Była to zdecydowanie luksusowa forma podróżowania, o czym świadczyła także wysoka cena biletów (z Krakowa do Krynicy bilet kosztował 7 zł). Na bazie trasy lukstorpedy z Krakowa do Zakopanego otwarto z Warszawy kombinowane połączenie lotniczo-kolejowe. Podróż ze stolicy w Tatry trwała wtedy 4 godz. 30 min!
Zdjęcie pochodzi z albumu "Henryk Poddębski. Polska Niepodległa. Fotografie z lat 1918-1939".
Link do sklepu: https://bonilibri.pl/.../henryk-poddebski-polska.../
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz