Z cyklu: "Statki i żaglowce"
- transatlantyki
-- Queen Mary, cz. 2
-- rywalka Normandie
Queen Mary była drugim na świecie osiemdziesięciotysięcznikiem (obok Normandie). Na jej potrzeby stocznia również musiała zbudować specjalną pochylnię. Budowę statku rozpoczęto w 1930 r., ale od grudnia 1931 do kwietnia 1934 była wstrzymana z powodu trudności finansowych związanych z wielkim kryzysem światowym. Do budowy powrócono, kiedy dwójka wielkich armatorów Cunard i White Star Line połączyła się. Niestety nie udało się już wyprzedzić Normandie, ani w szybkości budowy, ani architektonicznie. Co prawda Queen Mary miałą 11 pokładów, luksusowe apartamenty, ale po Normandie wystrój tego transatlantyka nie robił już takiego wrażenia.
W dziewiczą podróż Queen Mary wyruszyła 27 maja 1936r. Rekord prędkości na trasie Bishops Rock-Ambrose pobiła w sierpniu, osiągając średnią prędkość 30,14 węzła (w kierunku wschodnim 30,63 w). Tym samym odebrała Błękitną Wstęgę Atlantyku Normandie. Z kolei Normandie odzyskała ją na przełomie lipca i sierpnia 1937 r. i ponownie utraciła na rzecz „Królowej” w sierpniu 1938.
Queen Mary utrzymywała Błękitną Wstęgę Atlantyku aż do lipca 1952 r., kiedy najszybszym statkiem został amerykański United States.
Po wybuchu wojny statek Queen Mary i świeżo ukończona Queen Elizabeth udały się do Sydney, gdzie przystosowano je do transportowania wojska. W tej roli odbywały podróże głównie przez Atlantyk.
Queen Mary 2 października 1942 r. w drodze z USA do ujścia Clyde była eskortowana przez krążownik przeciwlotniczy Curacoa, który dostał się pod dziób transatlantyka i został przecięty na dwie części. Z 364-osobowej załogi okrętu uratowano zaledwie 26 ludzi…
Podczas wojny Queen Mary wykonała 28 podróży przez Atlantyk, przewożąc każdorazowo 10-15 tys. żołnierzy (spali oni na przemian, bo łóżek było o połowę mniej). Do końca maja 1945 obie Królowe przewiozły blisko 1 250 000 żołnierzy! Mówiło się o nich, że skróciły wojnę o rok!
W 1946 r. „zwolniono” Queen Mary ze służby wojskowej, ponownie przystosowano do przewozu pasażerów.
W pierwszą powojenną podróż transatlantyk wyruszył 31 lipca 1947 r. i w służbie pasażerskiej pozostawał przez następnych 20 lat.
Od 10 maja 1971 roku Queen Mary pozostaje w „służbie stacjonarnej” w nowym charakterze: jako muzeum, hotel, czy centrum kongresowe.
Sail-ho!
Źródło:
Kalendarz „Morze” 1987, J.Miciński, M. Twardowski, P.Budzbon, A.Werka
Źródło zdjęcia:
https://pl.wikipedia.org/wiki/RMS_Queen_Mary..., dostęp 28.01.2023
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz