ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

sobota, 1 sierpnia 2020

Zwycięstwo Polaków w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1934

Polscy lotnicy znów triumfowali, zaś RWD okazał się lepszy od Messerschmitta❗
Zwycięstℹwo Polaków w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1934, potwierdziło kunszt polskich lotników oraz możliwości samolotów RWD. 𝐉𝐞𝐫𝐳𝐲 𝐁𝐚𝐣𝐚𝐧 i 𝐆𝐮𝐬𝐭𝐚𝐰 𝐏𝐨𝐤𝐫𝐳𝐲𝐰𝐤𝐚 powtórzyli sukces Żwirki i Wigury, zaś same zawody zorganizowane w Polsce były światowym wydarzeniem.
➡2⃣8⃣ sierpnia 1⃣9⃣3⃣4⃣ na Polu Mokotowskim w Warszawie rozpoczęły się zawody Challenge 1934. Fakt, że ostatnie zawody Challenge 1934 odbywały się w Polsce, było zasługą Żwirki i Wigury. Zwycięstwo Polaków na edycji z 1932 zapewniło wedle regulaminu Międzynarodowej Federacji Lotniczej – organizatora zawodów, organizację kolejnej edycji w kraju zwycięskiej drużyny.
➡Sukces Bajana i Pokrzywki gwarantował organizację kolejnych zawodów w Polsce. Gdyby zwycięzcami znów okazali się Polacy, puchar zawodów przyznany zostałby Polsce na własność.
➡Niestety kwestie finansowe spowodowały wycofanie się Polski z roli organizatora. Kraje europejskie zaś, szykujące się do wojny zainteresowane byłby bardziej rozwojem lotnictwa wojskowego, niż kolejnym spektaklem z udziałem samolotów sportowych.
➡Challenge 1934 był ostatnią edycją w historii zawodów rozgrywanych od 1929 roku. Wydarzenie to zamknęło też ważny etap w historii polskiego lotnictwa sportowego. Do zawodów wystartowały ekipy z Polski, Niemiec, Włoch i Czechosłowacji. Każda załoga składała się z pilota i mechanika.
➡Polskę reprezentowało 11 załóg latających na RWD9 i PZL 26 – maszynach zaprojektowanych specjalnie z myślą o Challenge 1934. Na samolotach polskiej produkcji wystartowali również Czesi, zaś w barwach polskiej drużyny pojawiła się załoga brytyjska oraz austriacka.
➡Zawody składały się z trzech etapów. Pierwszym były próby techniczne: najkrótszy start i lądowanie, test minimalnej prędkości oraz minimalnego zużycia paliwa. Drugim etapem był lot okrężny wokół Europy. Trzecim zaś test maksymalnej prędkości.
➡Zawody Challenge to nie tylko lotnicy, ale również maszyny. W zawodach wzięły udział konstrukcje polskie, włoskie, niemieckie oraz czeskie. Niemcy wystawili m.in. Messerschmitta Bf-108 Taifun, pierwowzór słynnego myśliwca Luftwaffe Bf-109, z którym Polacy staną do boju parę lat później.
❗W 1934 roku w „boju” na Challenge 1934, Messerschmitt jak i Fieseler przegrały z RWD9. Samolot okazał się najlepszą konstrukcją zawodów zdobywając największą ilość punktów w próbach technicznych. Było to zwycięstwo nie tylko Bajana i Pokrzywki, ale również konstruktorów RWD, Stanisława Rogalskiego i Jerzego Drzewieckiego.
➡W trakcie drugiego etapu, lotu okrężnego wokół Europy na 9,5 tys. km, polska załoga Ignacego Giedgowda lecąca na PZL26 osiągnęła drugie miejsce.
❗Zwycięzcami zawodów, którzy osiągnęli największą ilość punktów była polska ekipa Bajana i Pokrzywki. Drugie miejsce należało również do Polaków, załogi Stanisława Płończyńskiego.
❗Polacy stanęli na podium z niemiecką załogą Hansa Seidemanna, późniejszego generała Luftwaffe szkolącego się potajemnie w Związku Radzieckim. Było to ostatnie tak spektakularne pokojowe starcie polskich i niemieckich lotników przed wybuchem II wojny światowej.

Brak komentarzy: