Polscy lotnicy znów triumfowali, zaś RWD okazał się lepszy od Messerschmitta
Zwycięstwo Polaków w Międzynarodowych Zawodach Samolotów Turystycznych Challenge 1934, potwierdziło kunszt polskich lotników oraz możliwości samolotów RWD. 𝐉𝐞𝐫𝐳𝐲 𝐁𝐚𝐣𝐚𝐧 i 𝐆𝐮𝐬𝐭𝐚𝐰 𝐏𝐨𝐤𝐫𝐳𝐲𝐰𝐤𝐚 powtórzyli sukces Żwirki i Wigury, zaś same zawody zorganizowane w Polsce były światowym wydarzeniem.
sierpnia na Polu Mokotowskim w Warszawie rozpoczęły się zawody Challenge 1934. Fakt, że ostatnie zawody Challenge 1934 odbywały się w Polsce, było zasługą Żwirki i Wigury. Zwycięstwo Polaków na edycji z 1932 zapewniło wedle regulaminu Międzynarodowej Federacji Lotniczej – organizatora zawodów, organizację kolejnej edycji w kraju zwycięskiej drużyny.
Sukces Bajana i Pokrzywki gwarantował organizację kolejnych zawodów w Polsce. Gdyby zwycięzcami znów okazali się Polacy, puchar zawodów przyznany zostałby Polsce na własność.
Niestety kwestie finansowe spowodowały wycofanie się Polski z roli organizatora. Kraje europejskie zaś, szykujące się do wojny zainteresowane byłby bardziej rozwojem lotnictwa wojskowego, niż kolejnym spektaklem z udziałem samolotów sportowych.
Challenge 1934 był ostatnią edycją w historii zawodów rozgrywanych od 1929 roku. Wydarzenie to zamknęło też ważny etap w historii polskiego lotnictwa sportowego. Do zawodów wystartowały ekipy z Polski, Niemiec, Włoch i Czechosłowacji. Każda załoga składała się z pilota i mechanika.
Polskę reprezentowało 11 załóg latających na RWD9 i PZL 26 – maszynach zaprojektowanych specjalnie z myślą o Challenge 1934. Na samolotach polskiej produkcji wystartowali również Czesi, zaś w barwach polskiej drużyny pojawiła się załoga brytyjska oraz austriacka.
Zawody składały się z trzech etapów. Pierwszym były próby techniczne: najkrótszy start i lądowanie, test minimalnej prędkości oraz minimalnego zużycia paliwa. Drugim etapem był lot okrężny wokół Europy. Trzecim zaś test maksymalnej prędkości.
Zawody Challenge to nie tylko lotnicy, ale również maszyny. W zawodach wzięły udział konstrukcje polskie, włoskie, niemieckie oraz czeskie. Niemcy wystawili m.in. Messerschmitta Bf-108 Taifun, pierwowzór słynnego myśliwca Luftwaffe Bf-109, z którym Polacy staną do boju parę lat później.
W 1934 roku w „boju” na Challenge 1934, Messerschmitt jak i Fieseler przegrały z RWD9. Samolot okazał się najlepszą konstrukcją zawodów zdobywając największą ilość punktów w próbach technicznych. Było to zwycięstwo nie tylko Bajana i Pokrzywki, ale również konstruktorów RWD, Stanisława Rogalskiego i Jerzego Drzewieckiego.
W trakcie drugiego etapu, lotu okrężnego wokół Europy na 9,5 tys. km, polska załoga Ignacego Giedgowda lecąca na PZL26 osiągnęła drugie miejsce.
Zwycięzcami zawodów, którzy osiągnęli największą ilość punktów była polska ekipa Bajana i Pokrzywki. Drugie miejsce należało również do Polaków, załogi Stanisława Płończyńskiego.
Polacy stanęli na podium z niemiecką załogą Hansa Seidemanna, późniejszego generała Luftwaffe szkolącego się potajemnie w Związku Radzieckim. Było to ostatnie tak spektakularne pokojowe starcie polskich i niemieckich lotników przed wybuchem II wojny światowej.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz