1928 r. Utworzono Państwowe Zakłady Inżynierii w Warszawie (PZInż.). 1930 r. do PZInż. włączono Zakłady Mechaniczne „Ursus” produkujące sprzęt pancerny. 1934 r. wybudowano fabrykę samochodów osobowych i pół-ciężarowych. Produkowano samochody licencyjne m.in. 2,5-tonowego Polskiego Fiata 621 także jako autobus.
Polscy inżynierowie wzmocnili podwozie ciężarówki, wymienili zawieszenie resorów i amortyzatorów, zwiększyli rozstaw osi i zbiornik paliwa do 80 litrów – to pozwalało przejechać 400 km bez tankowania. Na bazie ciężarówki opracowany został samochód półgąsienicowy wz. 34, który produkowano w różnych wersjach, m.in. jako ciągnik artyleryjski C4P.
1937 r. Wdrożono program intensyfikacji produkcji sprzętu motorowego. Dla wojska nowy sprzęt miał być konstruowany i produkowany w polskich wytwórniach. W 1937 w PZInż. skonstruowano dla wojska ciężarówki:
PZInż. 703 - wersje benzynowa, diesel i gaz generatorowy. Ładowność 4,0 tony, V max.: 80 km/h, poj. zbiornika paliwa: 105 l.; zużycie paliwa: 20 l/100 km.
PZInż. 713 - wersje benzynowa, diesel i gaz generatorowy . Ładowność 3,5 tony, V max. 75 km/h, poj. zbiornika paliwa: 105 l, zużycie paliwa: 30 l/100 km.
PZInż. 603, ciężarówkę o podniesionej zdolności terenowej. ładowność: szosa 2500 kg, teren 1600 kg: V max.: 80 km/h // 60 km/h,
Produkcję i wprowadzenie na wyposażenie wojska PZInż. 603 planowano od 1940.
Wrzesień 1939 r. Ciężarówki 703/713 transportowały złoto Banku Polskiego do Rumunii i uczestniczyły w ewakuacji PZInż. (pracowników, maszyn, urządzeń, dokumentacji technicznej oraz części do montażu samochodów) do Pińska, gdzie zamierzano uruchomić produkcję. Konwój PZInż. wraz z samochodami zagarnęli Sowieci.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz