Mieczysław Bekker urodził się w Strzyżowie w roku 1905 - roku strajków i rewolucji w zaborze rosyjskim. Trzy lata później jego rodzina przeniosła się do Konina. To w Koninie Mietek Bekker kończył szkołę i zdawał maturę, po której podjął studia na Politechnika Warszawska (o której mówił później: "Wszystko, co w życiu osiągnąłem, zawdzięczam podstawom swojego wykształcenia w jednej z najświetniejszych uczelni Europy, Politechnice Warszawskiej"), a stamtąd trafił do Modlina, do Szkoły Podchorążych Saperów. Pracował w Instytucie Badań Inżynierii i w Wojskowym Instytucie Badań Inżynierii oraz w Dowództwie Broni Pancernej, był także wykładowcą w Studium Wojskowym Politechniki Warszawskiej, gdzie założył Laboratorium Pojazdów Specjalnych. W związku z wojskowym profilem swojej pracy, niewątpliwie nie raz, nie dwa bywał na piaszczystych terenach podwarszawskich poligonów, gdzie pilnie obserwował... koła i gąsienice, co dało podstawy do stworzenia teorii, która kilka dekad później została określona jako terramechanika. (Dziś terramechanika jest uznawana za nową dziedzinę wiedzy). W czasie II wojny światowej znalazł się po drugiej stronie Atlantyku - i tam już pozostał, tym bardziej, że . General Motors zaoferowało mu posadę dyrektora Instytutu Badań. W 1961 roku NASA ogłosiło konkurs na projekt pojazdu księżycowego w ramach programu kosmicznego Apollo. Wygrał projekt zespołu kierowanego przez Bekkera i General Motors w kooperacji z Boeingiem wykonały tzw. LRV (Lunar Roving Vehicle), który służył astronautom misji Apollo 15, 16 i 17. Pojazd był zaprawdę niezwykły - lekki, mógł być dosłownie złożony na pół, miał zainstalowane anteny do utrzymywania łączności z Ziemią i kamery (także telewizyjną), każde z czterech kół miało własny silnik elektryczny, a opony były wykonane.... z ocynkowanego drutu fortepianowego.
I pomyśleć, że idee, pomysły i fascynacje Mieczysława Bekkera rozpoczęły się na podwarszawskich poligonach, by finalnie doprowadzić człowieka do eksploracji skał księżycowych blisko 380 tysięcy kilometrów dalej na satelicie Ziemi!
A trzy pamiątki po Bekkerze w postaci pojazdów księżycowych zostały już na zawsze na powierzchni srebrnego globu.
------
zdjęcie: Pojazd księżycowy na poligonie General Motors w Santa Barbara, „kierowany” przez Mieczysława Bekkera, źródło: archiwum Wydziału Samochodów i Maszyn Roboczych PW, za zgodą PW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz