ORP " Gro藕ny" 351

ORP " Gro藕ny" 351
By艂 moim domem przez kilka lat.

pi膮tek, 2 lutego 2024

Antoni Norbert Patek i Stanis艂aw Kierbed藕

 

dzieje.polski
馃敹 Antoni Norbert Patek (1811-1877) to przyk艂ad polskiego in偶yniera, kt贸ry zyska艂 s艂aw臋 i renom臋 znacznie przekraczaj膮c膮 granice ziem polskich. Ten patriota, uczestnik powstania listopadowego i dzia艂acz emigracyjny, zas艂yn膮艂 przede wszystkim jako jeden z najwybitniejszych zegarmistrz贸w 艣wiata.
馃敹 Po powstaniu osiad艂 w Szwajcarii i zaj膮艂 si臋 tam zegarmistrzostwem. W 1839 r. wraz z innym polskim zegarmistrzem utworzy艂 manufaktur臋 wytwarzaj膮c膮 zegarki. W 1845 r. wszed艂 w sp贸艂k臋 z francuskim wynalazc膮 Adrienem Philippe'em.
馃敹 Firma, kt贸ra przyj臋艂a nazw臋 Patek-Philippe, rozpocz臋艂a seryjn膮 produkcj臋 zegark贸w z mechanizmem naci膮gowym z koronk膮 zamiast dotychczas stosowanego kluczyka oraz niezale偶nym sekundnikiem (wprowadzonym w 1846 r.), podj臋艂a tak偶e produkcj臋 zegark贸w nar臋cznych.
馃敹 Polsko-francuska firma zdominowa艂a 贸wczesny rynek 艣wiatowy, zdobywaj膮c 20 z艂otych medali na presti偶owych mi臋dzynarodowych wystawach. Do dzi艣 Patek-Philippe to gwarancja najwy偶szej jako艣ci zegark贸w.

馃敹 Stanis艂aw Kierbed藕 (1810-1899), s艂ynny budowniczy most贸w oraz tuneli, w latach 1844-1852 zaprojektowa艂 i zbudowa艂 na Newie w Petersburgu pierwszy w Rosji stalowy most ruchomy, w Warszawie za艣 kratownicowy most przez Wis艂臋.

馃敹 W latach 1859-1864 kierowa艂 tak偶e jego budow膮. Niestety, most Kierbedzia zniszczyli Niemcy - po II wojnie 艣wiatowej na jego miejscu stan膮艂 most 艢l膮sko-D膮browski. S. Kierbed藕 zaprojektowa艂 i zbudowa艂 r贸wnie偶 pierwsze na terenie Litwy tunele kolejowe w Kownie oraz w Ponarach pod Wilnem.

Brak komentarzy: