ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

sobota, 25 kwietnia 2020

Tornada i Canberry, czyli RAF nad Polską ( i nie tylko ).


Lata pięćdziesiąte przynoszą zwiększenie ilości lotów zwiadowczych nad państwami socjalistycznymi. Współpraca SAC i RAF zaowocowała misjami, w których brali brytyjscy piloci. Jedną z nich była ta z 17 kwietnia 1952 r. z udziałem 3 samolotów RB-45 C Tornado. Samoloty pod dowódstwem SQ. Lead. Crampton, Sanders i Joe Acklam'a wystartowały z bazy RAF Sculthorpe .Pierwsza trasa biegła przez Niemcy, nad Bałtykiem, Litwą, Łotwą i Estonią, a w drodze powrotnej także nad północną Polską i ponownie Niemcami. Druga prowadziła przez północne Niemcy i okolice Warszawy aż do połowy odcinka miedzy Mińskiem a Moskwą. Powrót tą samą trasą. Trzeci – najdłuższy – lot zaplanowano nad Niemcami, Czechosłowacją, południową Polską, Kijowem i Charkowem, niemal aż do Stalingradu, a powrót – podobną trasą, ale nieco bardziej na południe. Misje trwały ok 10 godzin. Wykonano setki zdjęć. RB -45 były dotankowane w powietrzu przez KB-29P. RB-45C osiągał prędkość Mach 0,72 na pułapie 12 tys. metrów przechwycenie przez ówcześnie używane MIG 15 było bardzo trudne.
Innym bardzo ważnym samolotem wykorzystywanym do zwiadu strategicznego był English Electric PR.7 Canberra. Wariant zwiadowczy samolotu PR.7 Canberra, wyposażony w silniki Avon 109, wykonał lot zwiadowczy w 1953 r. Celem lotu była baza rakietowa Kapustin Jar, Przypuszcza się, że kolejne loty zwiadowcze odbyły się wzdłuż granic Związku Radzieckiego w 1954 r. Wyposażony w obiektyw o ogniskowej 100 cali (2540 milimetrów) samolot wystartował z Niemiec w sierpniu 1953 roku. Poruszał się na pułapie 46–48 tysięcy stóp (14–14 600 metrów) i pomimo wykrycia oraz wysłania myśliwców bezpiecznie przeleciał nad Kijowem, Charkowem i Stalingradem. Dopiero wtedy szczęście opuściło załogę Canberry. Mimo że MiG-i 15 nie były w stanie osiągnąć takiego pułapu, strzelały podczas wznoszenia i kilka pocisków dosięgło celu. Co prawda samolot nie odniósł poważniejszych uszkodzeń, ale wpadł w drgania, które spowodowały, że zdjęcia wyszły rozmazane i słabej jakości, nie dostarczając wywiadowi poszukiwanych informacji. Po wykonaniu zdjęć samolot skierował się na południe i bezpiecznie wylądował w Iranie. Misja ta pokazała, jak niebezpieczne są dzienne loty nad Związkiem Radzieckim – nawet na dużej wysokości.
Samoloty USAF Martin B 57 Canberra będące wersją licencyjną samolotu brytyjskiego (!). brały udział w rutynowych lotach w nad polskimi wodami terytorialnymi pod koniec lat 50-tych. Startowały z Niemiec, latały wzdłuż polskiego wybrzeża. Skutecznych prób przechwycenia przez lotnictwo polskie nie odnotowano.
Zdjęcia; North American RB 45 C Tornado, English Electric PR7 Canberra, amerykańska wersja Canberry ;Martin B-57 , Boeing KB 29 P Tanker ; RB 45C w barwach RAF-u

Brak komentarzy: