29 maja 1919 roku ukończona została budowa polskiego pociągu pancernego "Danuta". Powstał on bazie zdobytego przez Powstańców Wielkopolskich 17 lutego 1919 roku w bitwie pod Rynarzewem niemieckiego pociągu pancernego Panzerburg 22. Pociąg wchodził początkowo w skład 2. Dywizjonu Pociągu Pancernych Wielkopolskich. W czasie Bitwy Warszawskiej walczył w składzie dywizjonu pociągów pancernych 1. Armii, który wspierał działania 15. Dywizji Piechoty, a następnie został przydzielony do grupy majora Nowickiego 5. Armii działającej na odcinku Ciechanów -Mława.
W 1924 roku wszedł w skład Dywizjonu Ćwiczebnego Pociągów Pancernych w Jabłonnie, a w październiku 1927 roku w skład 1 Dywizjonu Pociągów Pancernych.9 września 1924 roku pociąg uczestniczył w katastrofie kolejowej pod Pomereczem. Na początku lat 30-tych przeszedł gruntowną modernizację. Wiosną 1939 roku pociąg przydzielono do Dowództwa Okręgu Korpusu nr VIII w Poznaniu. W czasie wojny obronnej wszedł w skład wyposażenia 26. Dywizji Piechoty Armii Poznań. 5 września pociąg razem z II batalionem 37 pułku piechoty wydzielony do obrony Inowrocławia; wieczorem pociąg dotarł do stacji Białe Błota. 16 września 1939 roku jako pociąg nr 11 powstrzymywał koło Jackowic natarcie oddziałów niemieckiego 31 pułku piechoty z 24. Dywizji Piechoty. Tego samego dnia pociąg dostał się pod ostrzał niemieckiej artylerii. Został zmuszony do odwrotu, podczas którego wpadł w zasadzkę, w której niemieckie armaty zniszczyły parowóz. Uszkodzenia te i braki w amunicji przekonały kpt. Korobowicza do opuszczenia pociągu. Tankietki zdołały się wycofać; wagony i czołgi Renault zaminowano pod ostrzałem nieprzyjaciela; pociąg wysadzono w powietrze razem z nacierającą na niego piechota niemiecką. Część załogi dotarła do Warszawy, zasilając załogę prowizorycznego pociągu pancernego na Dworcu Gdańskim.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz