Waldemar Heflich - Żagle dobre na wszystko
Rolex Sydney Hobart Yacht Race. Doskonałe warunki, zwycięstwa faworytów i rekord bez zmian…
Tegoroczny 628-milowy wyścig z Sydney do Hobart, odbył się według dokładnie zaplanowanego scenariusza. Od startu do mety stawkę 109 jachtów, które wyruszyły z Zatoki Sydney, prowadziły cztery 100-stopowe maxi, rekord trasy przez kilka godzin wisiał na włosku, a o główne trofeum regat rywalizowały jachty klasy TP52...
John „Herman” Winning Jr i jego załoga zdobyli na ANDOO COMANCHE Line Honours tegorocznego Rolex Sydney Hobart Yacht Race. Nie udało się im poprawić rekordu tego samego jachtu z 2017 roku, ale ich czas, 1 dzień 11 godzin 56 minut 48 sekund, na 628 milowej trasie jest naprawdę imponujący i tylko niecałe dwie godziny gorszy od starego rekordu. John Winning Jr wyczarterował COMANCHE do kwietnia 2024 roku i jak zapowiada ma zamiar jeszcze kilka razy wygrać ten prestiżowy klasyk. Dla niego liczą się tylko zwycięstwa! Tegoroczny doskonały wynik był możliwy do osiągnięcia, ponieważ od startu z Sydney, wiały północno-północno-wschodnie wiatry, które dominowały podczas całej trasy na południe do Hobart. Drugi na mecie był LAW CONNECT Christiana Becka, który żeglował 1 dzień 12 godzin 23 minuty 19 sekund. Trzeci dopłynął BLACK JACK Petera Harburga, prowadzony przez Marka Bradforda (zdobywca LH w 2021 roku) żeglowali 1 dzień 12 godzin 40 minut i 34 sekundy. HAMILTON ISLAND WILD OATS należący do rodziny Oatley, dowodzony przez Marka Richardsa (9-krotny zwycięzca S2H!) przepłynął metę czwarty, z czasem 1 dzień 13 godzin 38 minut i 13 sekund.
Zwycięstwo ANDOO COMANCHE, było czwartym zwycięstwem w Line Honours po wygranej w 2015 roku, 2017 (rekord wciąż jest aktualny) i w 2019 roku. Jest to pierwszy jacht, który wygrał cztery razy w czasie rzeczywistym pod trzema różnymi właścicielami. Ten wspaniały jacht zaprojektowany został przez Verdier Yacht Design i VPLP, a jego pierwszymi właścicielami byli Amerykanin Jim Clark i jego australijska żona Kristy Hinze Clark. W debiucie i pierwszym Line Honours jachtem dowodził weteran regat o Puchar Ameryki i Volvo Ocean Race - Ken Read. Clarks sprzedał jacht Jimowi Cooneyowi i jego żonie Samancie Grant, którzy zmienili nazwę jachtu na LDV COMANCHE i w 2017 roku zdobyli Line Honours oraz ustanowili rekord trasy wyścigu, 1 dzień 9 godzin 15 minut 24 sekund. W 2019 roku COMANCHE po raz trzeci zdobył Line Honours. W tym roku od początku wszyscy wskazywali na ANDOO COMANCHE jako głównego faworyta wyścigu i ten mając w swojej załodze takie legendy australijskiego jachtingu jak Iain Murray (26. start w S2H!), nie zawiódł…
O główne trofeum regat Tattersall Cup (najlepszy jacht w czasie skorygowanym IRC) trwał zacięty pojedynek między jachtami klasy TP52, które przejęły kontrolę nad wyścigiem. CELESTIAL wicekomandora CYCA, Sama Haynesa, przez wiele godzin zajmował pierwsze miejsce w tabeli i trzymał większość rywali na dystans. CELESTIAL walczył z amerykańskim WARRIOR WON Chrisa Sheehana, GWEILO Matta Donalda/Chrisa Townsenda i nowozelandzkim CARO prowadzonym przez Maxa Klinka. Cały czas nie odpuszczali w tej rozgrywce QUEST Ciarga Neila, PATRICE Tony Kirby, SMUGGLER Sebastian Bohm i ZEN Gordon Ketelbey. Przez większość czasu wiatr wiał z prędkością 25-35 węzłów, a skipperzy zgodnie twierdzili, że to dla tego typu jachtów były doskonałe warunki. Pojawił się także komunikat, że wiatr zmieni kierunek na południowy/wschodni i w Hobart obowiązuje już ostrzeżenie przed wichurą. Jak zawsze w wyścigu organizowanym przez Cruising Yacht Club of Australia – CYCA, dla jednych prognoza pogody oznaczała kłopoty, dla innych stwarza szansę na dobry wynik. W walce o Tattersall Cup miały liczyć się także mniejsze jachty, brytyjski 40-stopowy SUNRICE Toma Kneena, zwycięzca wyścigu Fastnet z 2021 roku (na pokładzie była nawigatorka Adrienne Cahalan, odbywająca swój 30. wyścig S2H) i australijski CHUTZPAH Bruce'a Taylora typu Caprice 40.
Gdy większość jachtów dotarła do Hobart (wyścig ma szanse ukończyć 100 jachtów!), Sam Haynes i jego załoga jachtu JV TP52 CELESTIAL, zostali ogłoszeni oficjalnie zwycięzcami w klasyfikacji generalnej regat Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2022 i zdobywcami Tattersall Cup. Żaden jacht, który pozostał jeszcze na trasie nie mógł poprawić ich wyniku w czasie skorygowanym klasyfikacji IRC. To wielki sukces Sama Haynesa i sporej części jego załogi, którzy przegrali wyścig w zeszłym roku po tym, jak zostali ukarani za naruszenie restrykcyjnych przepisów regatowych, i musieli zadowolić się drugim miejscem. Po wygraniu tegorocznego wyścigu Haynes powiedział: „Krzyczę głośno i dumnie, wszystko, zwłaszcza po zeszłym roku, podporządkowaliśmy temu wyścigowi. Opracowaliśmy program ukierunkowany specjalnie na te regaty. To jak uniesienie – to ogromne przeżycie dla mnie i całej ekipy. Nie mogę w to uwierzyć; to trochę zmienia nasze życie”. Haynes mógł tego dokonać, bo miał doskonałą, doświadczoną i sprawdzoną w najtrudniejszych warunkach załogę. Po raz pierwszy żeglowali z nim Brytyjczyk Rob Greenhalgh, Nowozelandczyk Josh Junior oraz Lindsay Stead, Luke Payne i Frank O’Leary. Załogę uzupełniali żeglarze, którzy przed rokiem pływali na CELESTIAL - David Chapman, Wulf Wilkens, Callum Cecil, Lewis Brake, Harry West, James Dagge, Jack Macartney, Malcolm Parker i Troy Grafton.
A tak było rok temu, gdy swoje trzecie zwycięstwo odnosił ICHI BAN po niezwykle zaciętym pojedynku z CELESTIAL - TP52 „Ichi Ban” Matta Allena został zwycięzcą Rolex Sydney Hobart Yacht Race 2021 w czasie skorygowanym. Zrobił to po raz trzeci i po raz kolejny jego nazwa wygrawerowana została na Tattersall Cup, tak jak w latach 2017 i 2019. „Ichi Ban” dołączył tym samym do wspaniałych poprzedników, którzy także wygrywali trzykrotnie – „Freya” (Trygve i Magnus Halvorsen) zwycięzca klasyfikacji generalnej w 1963, 1964 i 1965 roku oraz „Love & War” (Peter Kurts, a następnie Simon Kurts) 1974, 1978 i 2006 roku. „Ichi Ban” stoczył bardzo zacięty pojedynek z „Celestial” J/V TP52 Sama Haynesa, który przekroczył linie mety jedynie 3 minuty wcześniej! Matt Allen wygrał jednak regaty, bo na jego korzyść rozpatrzono protest złożony na „Celestial”, który żeglował na końcowym odcinku trasy z wyłączonym telefonem bezpieczeństwa. Jego załoga została ukarana, 40 minutową karą czasową, za nieprzestrzeganie zasad bezpieczeństwa zawartych w Instrukcji Żeglugi. Jak wszystkim wiadomo przepisy dotyczące bezpieczeństwa są bardzo skrupulatnie przestrzegane przez Komisje Regatową i organizatorów regat. To pokłosie tragicznej lekcji jaką wszyscy odebrali w czasie tragicznego wyścigu w 1998 roku, kiedy to sześciu żeglarzy straciło życie i kilka jachtów zatonęło.
Jak podkreślają zawodnicy, w tym roku konkurencja była silniejsza niż kiedykolwiek. Na starcie stanęły najlepsze jachty TP52 startujące w wyścigach pełnomorskich. Była to rekordowa stawka 12 jachtów. Drugi w klasyfikacji generalnej IRC był australijski GWEILO Matta Donalda i Chrisa Townsenda, który przez ostatnie dwa sezony wygrywał na Antypodach regaty za regatami. Trzeci był zbudowany w 2021 roku nowozelandzki CARO Maxa Klinka, a czwarty amerykański WARRIOR WON Chrisa Sheehana. W tym roku do rywalizacji o główne trofeum Tattersall Cup stanęły także załogi dwuosobowe. Zwycięzcami tej grupy 2-Handed IRC i 2-Handed ORCi zostali Rupert Henry i Greg O'Shea na jachcie typu Lombard 34 MISTRAL, którzy na metę w Hobart dopłynęli na 41 miejscu w czasie rzeczywistym w – 3 dni 5 godzin 26 minut i 12 sekund.
Zdobywcy Tattersall Cup i Line Honours w ostatnich jedenastu latach:
2010 – Secrett Men’s Business 3.5 - RP51 / Wild Oats XI – Reichel/Pugh100
2011 – Loki - RP 63 / Investec Loyal – Greg Elliott100
2012 – Wild Oats XI / Wild Oats XI – Reichel/Pugh100
2013 – Victoire - Cookson 50 / Wild Oats XI – Reichel/Pugh100
2014 – Wild Rose - Farr 43 / Wild Oats XI – Reichel/Pugh100
2015 – Balance - Farr TP52 / Comanche – SuperMaxi100 VerdierYD&VPLP
2016 – Giacomo - VO70 / Perpetual LOYAL - Juan-K 100
2017 – Ichi Ban - Botin 52 / LDV Comanche - SuperMaxi100 VerdierYD&VPLP
2018 – Alive - RP 66 / Wild Oats XI – Reichel/Pugh100
2019 – Ichi Ban - Botin 52 / Comanche - SuperMaxi100 VerdierYD&VPLP
2021 – Ichi Ban - Botin 52 / „Black Jack” Reichel/Pugh 100
2022 – Celestial – Judel/Vrolijk TP52 / Andoo Comanche - SuperMaxi100 VerdierYD&VPLP
Materiał filmowy CELESTIAL po regatach S2H
#sailing #yachting #yachtracing #regatta #sailstagram #sailingstagram #sailor #sail #boating #voile #voiliers #vela #segelboot #sailingphotography #instasailing #sea #ocean #barcavela #superyachts #sailboat #sailyacht #yacht #outdoors #speed #barcos #maxiyacht #multihull #storm #catamaran #cruising #sydneyhobart #oceanrace #theoceanrace
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz