12 czerwca w Siewierodwińsku na północy Federacji Rosyjskiej podniesiono banderę w krzyżem św. Andrzeja na strategicznym krążowniku podwodnym z napędem jądrowym K‑549 Kniazʹ Władimir. Uroczystość odbyła się w Dniu Rosji, zaś nowa jednostka otrzymała numer burtowy 825 i zasiliła 31. Dywizję Atomowych Okrętów Podwodnych Floty Północnej.
Okręt jest pierwszym zbudowanym według projektu 955A Boriej-A (09552), modyfikacji wcześniejszej odmiany 955 Boriej (09551). Zbudowała go — jak i poprzednie Borieje - stocznia AO PO „Siewmasz” w Siewierodwińsku, wchodząca w skład holdingu AO Zjednoczona Korporacja Stoczniowa. Położenie stępki Kniazia Władimira odbyło się 30 lipca 2012 roku w obecności prezydenta FR Władimira Putina. Okręt wytoczono z krytej hali produkcyjnej 17 listopada 2017 roku i wkrótce zwodowano. 28 maja tego roku w stoczni, która go zbudowała, podpisano akt odbioru „Księcia Władimira”, otwierający drogę do włączenia jednostki do służby.
Zasadniczym uzbrojeniem okrętu jest system rakietowy D‑30 Buława z 16 wyrzutniami pocisków strategicznych R‑30/3M30 Buława-30. W październiku 2019 roku dokonano pierwszego, testowego odpalania pocisku balistycznego R‑30 z Kniazia Władimira, będącego w położeniu podwodnego na Morzu Białym, w kierunku poligonu Kura na Kamczatce. Oprócz 16 pocisków balistycznych, Borieje są uzbrojone w sześć wyrzutni 533 mm torped. Okręty mierzą około 170 m i mogą zanurzać się na 480 m. Siłownia jądrowa z reaktorem OK-650W o mocy 170 MW zasila turbiny parowe, które poruszają pędnikiem otunelowanym (pump-jet), zastosowanym po raz pierwszy na rosyjskich okrętach podwodnych z napędem jądrowym. Zapewnia on dyskrecję akustyczną, co jest sprawą kluczową dla jednostek o tym przeznaczeniu. Inną nowością jest system hydrolokacyjny MGK-600B Irtysz-Amfora-Boriej, który wykorzystuje — ponownie premierowo w Rosji — antenę sferyczną zainstalowaną na dziobie okrętu. Załogę stanowi 107 ludzi.
Okręty tego typu stanowić będą niedługo rdzeń rosyjskich strategicznych morskich sił odstraszania, zastępując w linii jednostki starych projektów 667BDR Kalmar i 667BDRM Dielfin. Ich projekt powstał w petersburskim Biurze Projektowo-Konstrukcyjnym Techniki Morskiej „Rubin” pod kierownictwem Władimira A. Zdornowa. Spośród czterech budowanych obecnie w „Siewmaszu” Boriejów-A, pierwszy — Kniazʹ Oleg — ma być zwodowany w tym roku.
(Tomasz Grotnik) | Foto: Siewmasz |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz