ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

sobota, 27 stycznia 2024

W ten właśnie sposób rodowe klejnoty duńskiej monarchii pomogły stworzyć polską morską potęgę w międzywojniu.

 Niepodległa

Duńskie polskie klejnoty 🇩🇰
31 stycznia do Polski przyjedzie król Danii Fryderyk X. To pierwsza wizyta zagraniczna króla od czasu jego wstąpienia na tron 14 stycznia po abdykacji królowej Małgorzaty. Czy wiecie, że i polska historia ma coś wspólnego z duńską koroną?
Otóż w początku XX wieku wdowa po carze Aleksandrze III, Maria Fiodorowna, przeznaczyła swoje rodowe klejnoty na sfinansowanie zakupu czterech transatlantyków, które miały pływać na rosyjsko-amerykańskej linii. Caryca wcześniej nosiła imię Dagmara i była duńską księżniczką, stąd zakupione przez nią statki nazywano klejnotami księżniczki Dagmary. Po przewrocie bolszewickim statki przejęli Duńczycy, a w 1930 roku trzy z czterech klejnotów przeszły pod polską banderę: SS "Polonia" (wcześniej "Kursk"), SS "Pułaski" (wcześniej "Car" i "Estonia") i SS "Kościuszko" (uprzednio "Caryca" i "Lithuania"). Czwarty statek został sprzedany do Japonii.
Wraz ze statkami kupiono wówczas przystań w Nowym Jorku, a statki miały być dla Polski łącznikiem między Starym a Nowym Światem.
Owszem, transatlantyki nie były już wówczas pierwszej młodości - "Polonię" zbudowano w 1910, "Pułaskiego" w 1912 a "Kościuszkę" w 1915 roku - niemniej jednak dzielnie pływały pod banderą polskiej marynarki handlowej na morzach i oceanach świata, dopóki w 1935 i 1936 roku palmy pierwszeństwa wśród chwały polskich jednostek pływających nie odebrały im MS "Piłsudski" i MS "Batory".
W ten właśnie sposób rodowe klejnoty duńskiej monarchii pomogły stworzyć polską morską potęgę w międzywojniu.
_________
zdjęcie: T.S.S. Polonia, 1932, pocztówka, archiwum Polona, zbiory Biblioteki Narodowej
Może być zdjęciem przedstawiającym tekst




Brak komentarzy: