ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

piątek, 26 lutego 2021

Manewry wiosenne w rejonie Przemyśl-Lwów - III 1934


Po niezadowalających testach z samochodem półgąsienicowym wzór 1928 rozpoczęto projekty nad nowym pojazdem. W czerwcu 1929 na wyposażenie Wojska Polskiego wprowadzono nowy samochód pancerny wzór 1929 budowanym na zmodyfikowanym podwoziu ciężarówki Ursus A (włoska licencja Fiat-SPA 25C), które uzbrojone były w działko 37mm Puteaux lub dwa CKM-y Hotchkiss wz. 25 (widoczny na zdjęciu).
Testy nowego pojazdu choć w większości pozytywne wyłoniły wiele wad m.in. wyjątkowo niska prędkość, wysoka sylwetka, słaba zwrotność oraz niewielkie możliwości poruszania się w terenie. Wszystko to powodowało, że konstrukcja byłą przestarzałą już w momencie wprowadzenia do służby.
Z racji braków na stanie zamówiono tylko 10 samochodów w Państwowej Wytwórni Samochodów koncernu PZInż w Warszawie. Koszt jednego pojazdu wynosił 36 000 złotych bez uzbrojenia.
Od 1936 znajdowały się one w Batalionie Doświadczalnym Centrum Wyszkolenia Broni Pancernych. We wrześniu 1939 sformowano z nich szwadron w składzie 7 samochodów, wchodzący w skład 11 Dywizjonu Pancernego Mazowieckiej Brygady Kawalerii, gdzie toczyły liczne potyczki aż do 16 września, gdzie w osłabionym składzie zostały porzucone na piaszczystych leśnych drogach pod Zamościem. Żaden z samochodów nie przetrwał wojny.
________________________
Spring maneuvers of Polish Army in the Przemyśl-Lviv region - III 1934
After the unsatisfactory tests with the 1928 half-track car, the development of a new vehicle began. In June 1929, the Polish Army was equipped with a new armored car, model 1929, built on a modified Ursus A truck chassis (Italian license Fiat-SPA 25C). They were armed with a 37mm Puteaux cannon or two Hotchkiss wz. 25 (visible in the photo).
The tests of the new vehicle, although mostly positive, revealed many disadvantages, including extremely low speed, high silhouette, poor maneuverability and low off-road capability. All this meant that the structure was already obsolete when it was put into service.
Due to shortages in stock, only 10 cars were ordered from the State Automobile Plant of the PZInż concern in Warsaw. The cost of one vehicle was PLN 36,000 without weapons.
From 1936, they were in the Experimental Battalion of the Armored Weapons Training Center. In September 1939, a squadron of 7 cars was formed of them, part of the 11th Armored Squadron of the Masovian Cavalry Brigade, where they fought numerous skirmishes until September 16, where they were abandoned in a weakened composition on sandy forest roads near Zamość. None of the cars survived the war.
Może być zdjęciem przedstawiającym na świeżym powietrzu

Brak komentarzy: