ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

środa, 31 października 2018

Ciekawostka nawigacyjna

William Halliday
GREAT SEA STORY
The passenger steamer SS Warrimoo was quietly knifing its way through the waters of the mid-Pacific on its way from Vancouver to Australia. The navigator had just finished working out a star fix and brought Captain John DS. Phillips, the result. The Warrimoo's position was LAT 0º 31' N and LONG 179 30' W. The date was 31 December 1899. "Know what this means?" First Mate Payton broke in, "We're only a few miles from the intersection of the Equator and the International Date Line". Captain Phillips was prankish enough to take full advantage of theopportunity for achieving the navigational freak of a lifetime. He called his navigators to the bridge to check & double check the ship's position. He changed course slightly so as to bear directly on his mark. Then he adjusted the engine speed. The calm weather & clear night worked in his favor. At mid-night the SS Warrimoo lay on the Equator at exactly the point where it crossed the International Date Line! The consequences of this bizarre position were many:
The forward part (bow) of the ship was in the Southern Hemisphere & in the middle of summer.
The rear (stern) was in the Northern Hemisphere & in the middle of winter.
The date in the aft part of the ship was 31 December 1899.
In the bow (forward) part it was 1 January 1900.
This ship was therefore not only in:
Two different days,
Two different months,
Two different years,
Two different seasons
But in two different centuries - all at the same time!
Wielka historia morza

Parowiec pasażerski ss warrimoo po cichu maszerującego się przez wody środkowego Pacyfiku w drodze z Vancouver do Australii. Nawigator właśnie skończył pracę nad gwiazdą i przyprowadził kapitana Johna ds. Phillips, wynik. Pozycja warrimoo wynosiła 0° 31 'n i długie 179 30' w. Data była 31 grudnia 1899. " wiesz co to znaczy?" pierwszy oficer payton się złamał, " Jesteśmy tylko kilka mil od skrzyżowania równika i międzynarodowej linii daty ". kapitan Phillips był na tyle majstrowały Aby uzyskać pełną przewagę nad natemat, aby osiągnąć w świra życia. Wezwał swoich nawigatorzy na mostek, żeby sprawdzić, czy nie ma pozycji na statku. Nieznacznie zmienił kurs, żeby bezpośrednio na nim być. Potem zmienił prędkość silnika. Spokojna pogoda i czysta noc działały na jego korzyść. W środku nocy ss warrimoo leżało na w dokładnie w punkcie, w którym przekroczył międzynarodową linię daty! Konsekwencje tej dziwnej pozycji były wiele:

Przednia część (bow) statku była na półkuli południowej i w środku lata.

Tył (stern) był na półkuli północnej i w środku zimy.

Data w przedniej części statku wynosiła 31 grudnia 1899. R.

W dziobie (do przodu) część była 1 stycznia 1900. R.

Ten statek był więc nie tylko w:

Dwa różne dni,

Dwa różne miesiące,

Dwa różne lata,

Dwa różne pory roku

ALE w dwóch różnych wiekach - wszystko w tym samym czasie!

Brak komentarzy: