ORP " Groźny" 351

ORP " Groźny" 351
Był moim domem przez kilka lat.

środa, 24 sierpnia 2022

Witold Kieżun

 Powstanie warszawskie '44

Mikołaj Kaczmarek

 
Może być zdjęciem przedstawiającym 1 osoba, na świeżym powietrzu i tekst „KOIORMIROŁAJKACZMARAK KOLOR MIKOŁAJ KACZMAREK”
Jedno z najsłynniejszych zdjęć z Powstania Warszawskiego🇵🇱
Tego dnia 78 lat temu kpr. pchor. Witold Kieżun ps. "Wypad" został uwieczniony w sytuacji, gdy właśnie jego oddział zakończył zwycięską potyczkę z Niemcami.
W rękach niósł zdobyczny niemiecki ciężki karabin maszynowy.
Z ruin wychodzi młody postawny mężczyzna. Na niemieckim hełmie ma biało - czerwoną opaskę. Ogromnym karabinem maszynowym wymachuje jak piórkiem, uśmiecha się szeroko. Ten mężczyzna to 22-letni wówczas prof. Witold Kieżun, ps. „Wypad”. 23 sierpnia 1944 roku wraz z kolegami zdobyli gmach Komendy Głównej Policji w Śródmieściu. A ten cekaem to było najcenniejsze trofeum.
"Chciałem go szybko odnieść do naszej kwatery, bo taka zdobyczna broń to był skarb. I nagle ktoś do mnie woła: uśmiechnij się! No to się uśmiechnąłem… - relacjonuje tamte wydarzenia prof. Kieżun. Jego fotografia stała się jedną z najbardziej znanych z całego Powstania Warszawskiego, było publikowane w wielu albumach i czasopismach.
"To jest kolosalna satysfakcja, bo to wspomnienie bardzo ważnego momentu w moim życiu. Tym bardziej, że chwilę wcześniej minąłem grupę jeńców niemieckich, którzy stali z rękami do góry. Nie widać tego w filmie. Ręce im drżały. Błagali: Kameraden, nicht schiessen! Nie strzelajcie! Powiedziałem, że my, nie tak jak wy, my jeńców nie mordujemy. Pokazałem im, że nawet w tych ciężkich warunkach potrafimy nie odwzajemniać się wrogowi tym, co on nam zgotował.
— mówi wzruszony Powstaniec.
Prof. Witold Kieżun zmarł 12 czerwca 2021 roku w Warszawie. Miał 99 lat❤

Brak komentarzy: